برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد امیر آذریان: هرکس برای شهدا قدم بردارد، به امنیت کشور کمک می‌کند شهردار منطقه۸ مشهد: اجرای پروژه‌های عمرانی در اراضی پادگان، حاصل تعامل ارتش با مدیریت شهری است گلایه ساکنان محله مهرآباد مشهد از انسداد یک پُل تشکیل ۶ کمیته تخصصی برای استقبال از زائران دهه آخر صفر در مشهد آغاز عملیات اجرایی فاز یک بوستان ۲۵ هکتاری جهانشهر در مشهد + فیلم ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و میدان فلسطین در مشهد | فوت عابر پیاده در تصادف با کامیون (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۱۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۳۱ تیر ۱۴۰۳) مرکز فرماندهی آتش نشانی و مدیریت بحران مشهد ساخته می‌شود دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق نمایشگاه بین‌المللی پرچمدار دیپلماسی اقتصادی مدیریت شهری مشهد است
سرخط خبرها

تامین نیاز آبی فضای سبز مشهد با پساب تصفیه شده

  • کد خبر: ۲۳۸۶۲۲
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
تامین نیاز آبی فضای سبز مشهد با پساب تصفیه شده
براساس آخرین آمار‌ها و اطلاعات از وضعیت فضا‌های سبز مشهد، همه ۶۸۰۰ هکتار پارک و فضای سبز این کلان‌شهر به ۲۶‌میلیون مترمکعب آب نیاز دارد تا همچنان زنده و سرسبز بماند.

به گزارش شهرآرانیوز، تأمین این حجم از آب تا چندسال گذشته مشکلی برای شهرداری نبود، اما خشک‌سالی‌های ادامه‌دار و قرارگرفتن مشهد در وضعیت قرمز کم‌آبی و در‌اولویت‌قرارگرفتن تأمین آب شرب دست به دست هم داد تا ۶ میلیون مترمکعب کسری آب برای آبیاری فضای سبز ثبت شود و تأمین آب هم برای این فضا به یک چالش برای مدیریت شهری تبدیل شود.

خط انتقال ۱۵‌کیلومتری پساب از پرکندآباد به نمایشگاه

خشک‌کردن بخشی از پارک‌ها و فضا‌های سبز شهری و پیدا‌کردن منابع جدید مثل پساب برای زنده‌نگه‌داشتن ۶۸۰۰ هکتار فضای سبز، دو راهی بود که جلوی پای مدیریت شهری قرار داشت و شهرداری هم سراغ راه دوم، یعنی استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز رفت و پروژه‌های ریز‌و‌درشتی برای این کار به‌سرعت تعریف کرد؛ از خرید بیست‌وپنج‌ساله پساب گرفته تا احداث خط انتقال پساب از پرکند‌آباد و ساخت تصفیه‌خانه‌های لوکال. 

در‌این‌بین، اما خط انتقال پانزده‌کیلومتری پساب از تصفیه‌خانه پرکندآباد به مخزن ۵۰ هزارمتر‌مکعبی نمایشگاه و ساخت تصفیه‌خانه آزادی، دو پروژه مهمی هستند که از زمستان سال گذشته مصوبه آنها از شورای شهر بیرون آمد و کار ساخت آنها هم همان‌موقع آغاز شد. این دو پروژه آبی شهرداری، روی هم حدود ۲‌هزار‌میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارند. 

شاید همه مناطق مشهد به‌نوعی با چالش تأمین آب برای فضای سبز درگیر باشند، اما منطقه‌های غربی شهر مثل ۹‌و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ بیش از هرجای دیگری با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چون برخلاف دیگرمناطق شهر، به هیچ منبع آبی پایداری متصل نیستند و آن‌طور‌که مسئولان شهری اعلام کردند، مشکل آبیاری فضای سبز این چهار منطقه پرجمعیت و پر فضای سبز شهر با یک خط لوله پانزده‌کیلومتری انتقال پساب تا حد زیادی حل‌و‌فصل می‌شد. 

این خط لوله پساب تصفیه‌شده را از تصفیه‌خانه پرکندآباد به مخزن ۵۰ هزار‌مترمکعبی در میدان نمایشگاه منتقل می‌کند و بعد از آن این آب میان چهار منطقه شهرداری توزیع می‌شد. لایحه ایجاد و ساخت این خط لوله یازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ و در صدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بررسی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید و فقط دو ماه بعد از این مصوبه و در ۲۰‌اسفند‌ماه عملیات اجرایی خط لوله انتقال پساب از پرکندآباد به صورت رسمی آغاز شد. 

اجرای این خط لوله پانزده‌کیلومتری آن‌طور‌که همان زمان اعلام شد، قرار است هجده‌ماهه به پایان برسد و شهرداری برای آن حدود ۱۵۰۰‌میلیارد تومان هزینه خواهد کرد. خط لوله انتقال پساب از پرکندآباد براساس گفته‌های مهدی یعقوبی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد ظرفیت انتقال ۱۲۵۰‌لیتر بر ثانیه پساب را دارد و اجرایی‌شدن آن باعث می‌شود تا چهار منطقه‌۹‌و ۱۰ و‌۱۱ و‌۱۲ به یک منبع آبی پایدار متصل شوند و بخش زیادی از مشکلات آنها برای آبیاری فضای سبز، حل و فصل شود. 

حدود سه سال پیش ایده ساخت تصفیه‌خانه‌های لوکال و تصفیه پساب برای آبیاری فضای سبز شهر بالاخره در مشهد عملیاتی شد و اسفند‌۱۳۹۹ تصفیه‌خانه پیشرفته لوکال چهل‌بازه افتتاح شد تا بخشی از آب مورد نیاز فضای سبز و بوستان‌ها به‌ویژه در غرب مشهد از این طریق تأمین شود. 

آزادی یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های لوکال مشهد

با‌این‌همه، اما شرایط آبی کشور و مشهد به‌اندازه‌ای وخیم و تأمین آب برای فضای سبز شهر به‌قدری سخت شد که شهرداری پروژه‌های ساخت سایر تصفیه‌خانه‌های لوکال شهر را در دستور‌کار قرار داد و به صدر فهرست پروژه‌های شهری برد. تصفیه‌خانه لوکال آزادی اولین تصفیه‌خانه از بین چهار پروژه‌ای بود که دی‌ماه سال گذشته شورای شهر مجوز ساخت آن را به شهرداری داد. 

آزادی که یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های لوکال مشهد است، ۱۴۰لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد و شهرداری برای ساخت آن که از اسفندماه آغاز شده است، باید حدود ۶۰۰‌میلیارد تومان هزینه کند؛ هزینه‌ای که البته به نفع شهر و فضای سبز است، چون تصفیه‌خانه‌های لوکال در محل تولید فاضلاب احداث می‌شوند و در همان محل نیز به بهترین شکل ممکن فاضلاب را تصفیه و پساب تولیدی را در شبکه جداسازی تزریق می‌کنند تا به مصرف فضای سبز برسد.

با این روش از میلیارد‌ها تومان هزینه انتقال فاضلاب به پایین‌دست شهر‌ها و انتقال مجدد پساب به بالادست برای مصارف جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن خطرات زیست محیطی به حداقل می‌رسد.

احداث تصفیه‌خانه‌ها برای نجات فضای سبز مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->